صادرات-واردات-کشورهای-همسایه-لرستان-آیریک-پردازش-شبرو-چالش-دانش-بنیان-تولیدات-هوشمندسازی-شرکت

دور خیز «آیریک پردازش شبرو» برای تصاحب بازار کشورهای همسایه؛ فعالیت در 5 حوزه فنی و مهندسی

دور خیز «آیریک پردازش شبرو» برای تصاحب بازار کشورهای همسایه؛
فعالیت در 5 حوزه فنی و مهندسی

شرکت «آیریک پردازش شبرو» از شرکت های فناور عضو پارک علم و فناوری لرستان و مستقر در مرکز رشد بروجرد است؛ که از سال 95 فعالیت فناورانه خود را با مطرح کردن ایده هوشمند سازی پرداخت الکترونیک با یک روش نوین، آغاز کرده است. امروز تنها شرکت در غرب کشور است که در 5 حوزه فنی و مهندسی فعالیت دارد.

ایده های فناورانه «آیریک پردازش شبرو» در بازار داخل جایگاه خود را پیدا کرده است؛ امروز صاحبان این شرکت برای تصاحب بازار کشورهای همسایه دور خیز کرده اند.

در این مصاحبه به گفتگو با سمیه شبرو مدیرعامل شرکت «آیریک پردازش شبرو» که معتقد است: محدودیتی برای فعالیت های جدید و فناورانه پیش روی آن ها نیست، پرداخته ایم.

هسته اولیه «آیریک پردازش شبرو» چگونه شکل گرفت؟

اساس و پایه شرکت ما به نوعی به 50 سال قبل برمی گردد، پیشه پدری دو نسل قبل من فعالیت در بخش صنعت است و جزو صنعتگران قدیمی بروجرد بوده ایم؛ سال 94 که بحث آی او تی و هوشمند سازی به نوعی شکل گرفته بود پدرم پیشنهاد داد که شرکتی را در حوزه فنی و مهندسی و در حوزه فناوری های نو و جدید تاسیس کنیم.

آن زمان دانشجوی ارشد بودم و با مشورت استاد راهنمای خود تصمیم گرفتم در قالب پایان نامه دانشجویی کار را شروع کنم تا بعد وارد حوزه تولید شویم. در بازه زمانی 6 تا 7 ماهه پژوهش های لازم را انجام دادیم و توانستیم طرح هوشمند سازی پرداخت الکترونیک با یک روش نوین را برای اولین بار کلید بزنیم. با این ایده در سال 95 عضویت مرکز رشد بروجرد را گرفتیم.

کار را با دو نفر نیرو شروع کردیم و بعد استاد مشاور و یاران و دوستان ما به جمع ما پیوستند و براساس مقتضیات و نیازهایی که در ادامه پیش آمد، برنامه نویس ها و گرافیست هایی نیز به مجموعه ما اضافه شد و هسته اولیه شکل گرفت.

حوزه کاری شرکت مربوط به چه بخش هایی می شود؟

«آی او تی» بر هفت مبنا شامل آموزش، خدمات الکترونیک شهری، معماری، کشاورزی، پرداخت ها و خریدها استوار است و ما هم در شرکت «آیریک پردازش شبرو» با استفاده از نیروهای متخصص و ارتباط هایی که گرفتیم و شناختی که از بازار کسب کردیم؛ در حوزه آموزش مجازی ورود کرده ایم و تاکنون با بیش از 200 دانشگاه مختلف، مدارس خاص و استعداد درخشان و غیرانتفاعی ها از استان های مختلف کشور ارتباط برقرار کرده ایم تا آموزش ها را گسترش دهیم.

در حوزه پرداخت الکترونیک هم در همان ابتدای کار ورود کردیم، در بحث کشاورزی از اواخر 96 با نام «کشاورز یار» ورود کردیم و یک پلتفرم جامع را ارائه داده ایم و توانستیم عضویت مجدد مرکز رشد را با این ایده داشته باشیم، البته این طرح مورد حمایت سازمان هوا فضا هم قرار گرفته است.

در حال حاضر حوزه معماری را هم در شرکت خود پایه گذاری کرده ایم و در زمینه معماری ساختمان سبز فعالیت خواهیم داشت، یک طرح در این حوزه ارائه داده ایم که برای اولین بار در ایران اجرا می شود و در حال انجام کارهای ثبتی آن هستیم.

در بخش انرژی های پاک و تجدید پذیر هم روی فناوری پنل های خورشیدی کار کرده ایم و توانسته ایم این فناوری را بومی سازی کنیم و پنل های سازگار تولید کنیم. مجوز کارخانه تولید این محصول را هم گرفته ایم، همچنین مجوز احداث نیروگاه خورشیدی به صورت مجتمع در مقایس 40 مگاوات را اخذ کرده ایم که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

چشم انداز فعالیت های فناورانه «آیریک پردازش شبرو» چیست؟

ما به خاطر فناور بودنمان همیشه دنبال نوآوری بوده ایم، حوزه های در حال کار را رها نمی کنیم اما برنامه و چشم انداز این است که براساس علم روز دنیا پیش برویم و فعالیت های خود را گسترش بدهیم و در کنار آن دنبال این هستیم جدید ترین ها را پیاده سازی کنیم.

 با یک فناوری شروع به کار کردیم اما الان شرکت ما تنها شرکت در غرب کشور است که در 5 حوزه فنی و مهندسی فعالیت دارد و اولین شرکتی هستیم که به صورت تخصصی در بخش انرژی های نو و پنل های خورشیدی از پژوهش تا ساخت و اجرا و پیاده سازی را وارد شده است.

محدودیتی برای خودمان نمی بینیم، فناوری یک دنیای بزرگ دارد و به همین دلیل چشم انداز فعالیت های ما گسترده خواهد بود.

بازار فروش محصولات فناورانه را در داخل کشور چگونه ارزیابی می کنید و برنامه ای برای ورود به بازارهای خارجی دارید؟

به جهت اینکه تاکنون اولین و جدیدترین محصول ها را ارائه داده ایم یکسری بازارهای انحصاری خودمان را در داخل کشور داریم، اما برنامه 6 ماهه دوم امسال و سال 1401 شرکت ما ورود به بازارهای جهانی است. تیم تحقیق و توسعه شرکت روی این مسئله کار می کنند تا بتوانیم حداقل بازارهای کشورهای همسایه را ورود کنیم و محصولات مرتبط با نیاز آن ها را بسازیم. چشم انداز ورود به بازارهای برون مرزی را داریم اما قطعا این موضوع به یک بازه زمانی حداقل یک ساله نیاز دارد تا با شناخت کامل بتوانیم بازار آن ها را تصاحب کنیم.

از چالش های پیش روی فعالیت شرکت های دانش بنیان بگویید؟

محصولات تولیدی ما از نظر فناوری و نوآوری چیزی کم ندارد اما مشکلاتی در حوزه ارتباط با نهادهای دولتی وجود دارد؛ گرفتن مجوزهایی که نیاز به همکاری دستگاه ها و ادارات مختلف دارد متاسفانه پروسه طاقت فرسایی دارد در حالی که در استان های دیگر در بازه زمانی کمتری انجام می شود؛ آنقدر بروکراسی اداری را باید پشت سر بگذاریم که مدت زمان بسیاری از شرکت ها هدر می رود.

از سوی دیگر اعتماد سازی نسبت به فعالیت و محصولات تولیدی شرکت های فناور در استان نیست، استان های دیگر از اصفهان گرفته تا یزد و تهران به ما اعتماد می کنند و با ارگان های بزرگی هم همکاری داشته ایم اما وقتی به استان و محل زادگاه خودمان برمی گردیم و می خواهیم محصول را معرفی و به فروش برسانیم قبول این مسئله که بخواهند با شرکت های بومی کار کنند برایشان سخت است.

تاکنون با ارگان های مختلفی در کشور کار کرده ایم و از خدمات ما راضی بوده اند و هیچ کم و کاستی نسبت به شرکت های دیگر نداشته ایم و متخصصان ما چه بسا وارد تر بوده اند، اما این خودباوری در استان خودمان دچار مشکل است و شرکت های بومی قدرتمند داخل استان نادیده گرفته می شوند و کار شکنی های بیخود و بی جهت در  کار ایجاد می شود که در نهایت این مسائل فناوران را ناامید و دلسرد می کند.

حمایت های مجموعه پارک علم و فناوری راضی کننده بوده است؟

نهادهایی همچون پارک علم و فناوری و مراکز رشد به نوعی نوپا هستند اما حمایت های معنوی و مالی قابل قبولی داشته اند، راه بسیار داریم و می تواند این حمایت ها قوی تر شود.

در هر صورت مجموعه مرکز رشد بروجرد پیگیری های خیلی خوبی داشته اند، در حل مشکلاتی که با ارگان هایی مثل تامین اجتماعی داشته ایم پای کار بوده اند و دلسوزانه دنبال حل مشکلات هستند. پارک علم و فناوری هم ایده های نوآورانه و پیشنهادها را با سعه صدر پذیرا بوده اند و در حمایت از ایده ها به ما «نه» نگفته اند.

توصیه شما به کسانی که ایده فناورانه ای دارند و به دنبال تاسیس شرکت دانش بنیان خود هستند، چیست؟

توصیه ما این است که از بیان ایده های خود نترسند، قدرتمندانه و جسورانه دنبال ایده ها باشند. اینجا یک زمین بزرگ است و می توانند نهال خود را بکارند و آن را پرورش بدهند؛ نترسند از اینکه ایده ها را بیان کنند ولی به چند شرط، نخست اینکه اگر وارد این مسیر شدند و سر راهشان مخالفت ها و سد هایی را دیدند به هیچ وجه دلسرد نشوند و آن هدفی که دارند را پیگیری کنند.

ما در شرکت «آیریک پردازش شبرو» هفته گذشته این فراخوان را اعلام کردیم و بستر اشتغالزایی خوب و رایگان را برای دانشجویان و فارغ التحصیلان ایجاد کرده ایم تا هر کسی ایده ای دارد برای تولید محتوا و آموزش و کار تیمی بستر را فراهم و حمایت کنیم.

دانشجویان، فناوران و فارغ التحصیلان باید جسور باشند و هیچ «نه» ای را قبول نکنند، راه های مختلف را امتحان کنند تا در نهایت به موفقیت برسند.

برای ارتباط با شرکت «آیریک پردازش شبرو» لینک های زیر را دنبال کنید:

سایت:https://ayrikshebro.ir/

آدرس: لرستان- بروجرد- خیابان حافظ- حافظ جنوبی- کوچه افشار پلاک 53

شماره تماس: 06642602056

به نقل از خبرگذاری مهر و پارک علم و فناوری لرستان